+31 (0)6 104 203 47
info@fpz-instituut.nl
Facebook
LinkedIn
FPZ-InstituutFPZ-Instituut
  • FPZ INSTITUUT
    • Ambitie, Visie en Missie FPZ Instituut
    • Organisatie FPZ Instituut
    • Initiatiefnemers FPZ Instituut
  • FPZ SCHOOL & PRACTICES
    • FPZ SCHOOL & PRACTICES
    • Maatwerk Trainingen & Workshops
    • Seminars & Lezingen
    • Persoonlijk Meesterschap
  • FPZ CONSULTANCY & COACHING
  • FPZ PROFESSIONALS
  • CONTACT

Ambitie, Missie en Visie FPZ Instituut

De weg naar meesterschap!
Dat is de ambitie van het FPZ Instituut. De eisen die aan de hedendaagse FPZ-professionals, als apothekers en farmaceutische consulenten, worden gesteld zijn niet mis. Men verwacht dat soepel wordt ingespeeld op actuele ontwikkelingen binnen de maatschappij en de zorg, dat vooruitgelopen wordt op trends in gedrag van de zorgconsument en dat de FPZ-zorgverlener uiteraard ‘up to date’ en uitstekend geschoold is in diens eigen vakgebied. En wat te denken van de veranderlijke wet- en regelgeving, de toenemende werk- en concurrentiedruk en het belang van verdergaande samenwerking tussen de verschillende zorgdisciplines? Daar kwamen ook nog eens de corona-crisis en de oorlog in Oekraïne bij met alle gevolgen van dien. Als je daar dan ook nog het steeds divers worden van onze samenleving en de roep om meer inclusieve zorg bij optelt begrijp je direct dat de FPZ-professional zich niet alleen blijvend zal moeten ontwikkelen, maar dat die ook op basis van een toekomstvisie vooraf diens richting dient te bepalen. Alleen zo zal deze expert de toekomst meester blijven.
Het FPZ Instituut baant de weg voor (toekomstig) meesterschap in FPZ.

Elke patiënt een warm welkom
Trends in consumentengedrag zijn van grote invloed op de beleving van de FPZ-dienstverlening. De zorgconsument van nu wil 24/7 verbonden zijn, bepaalt zelf diens netwerk van zorgverleners en deelt eigen (ziekte)ervaring direct via social media met anderen. Dit houdt in dat de patiënt op zoek gaat naar informatie op maat, hoge eisen stelt aan de samenwerkingsrelatie en alleen op locatie komt als dat toegevoegde waarde heeft. Het verlenen van FPZ-diensten op zich zal daarom in de toekomst niet meer voldoende zijn. FPZ-serviceverlening en de patiënt als welkome gast in de apotheek zullen de onderscheidende en verbindende factoren worden in de relatie met de patiënt. Niet meer wachten, maar gelijk geholpen worden en een persoonlijke benadering zonder balie als barrière voor ‘echt’ contact. Van ‘tot ziens’ naar langdurige en (h)echte patiëntrelaties gestoeld op wederzijds vertrouwen, respect en gelijkwaardigheid. Kortom, in de apotheek van de toekomst voelt elke patiënt zich welkom voor persoonsgerichte en waardevolle farmaceutische patiëntenzorg.

Sleutel voor succes: dé inclusieve apotheek
Hoe zorg je ervoor dat elke patiënt of patiëntengroep zich gehoord, gezien en écht geholpen voelt? Hoe creëer je in jouw apotheekteam een (psychologisch) veilig leer- en werkklimaat? waarbinnen elke medeweker vanuit de eigen identiteit diens steentje kan bijdragen? Wat doe je om elke patiënt, iedere apotheekbezoeker en apotheekmedewerker zich thuis te laten voelen? Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich vrij voelt om mee te denken, kritisch te zijn en vragen te stellen? Dat zijn de vragen waar de inclusieve apotheek voor staat. Vragen die zeker niet eenvoudig te beantwoorden zijn in een samenleving die steeds diverser wordt en de roep om inclusie groter.

Het FPZ Instituut ziet inclusieve farmaceutische zorg als sleutel voor succes voor de apotheek van de toekomst. Dat betekent zorg afgestemd op de specifieke eigenschappen en wensen van de patiënt. Dat gaat verder dan medicatie afgestemd op de persoon. Het gaat juist ook om hoe je communiceert, welke taal je gebruikt en of je bereid bent je daadwerkelijk open te stellen voor de ander. Zowel richting patiënt als naar je collega’s betekent het dat je een diversiteit-sensitieve beroepshouding laat zien. Je kunt goed luisteren, weet je oordeel uit te stellen, je bent bekend met culturele en machtsverschillen en beschikt over reflectief vermogen. Maar bovenal laat je je inspireren en geniet je van al die verschillende mensen voor en met wie je werkt.

Dit vraagt van de FPZ professional meer dan farmaceutische vakkennis en deskundigheid. Competenties en ‘skills’ op het gebied van (persoonlijk) leiderschap, communicatievermogen, (multidisciplinaire) samenwerking en diversiteit & inclusie zijn dan onontbeerlijk. Het FPZ Instituut biedt FPZ professionals ontwikkelmogelijkheden binnen deze competentiegebieden en draagt zo bij aan effectieve, aansprekende en professionele FPZ-serviceverlening voor nu en in de toekomst.

Missie: creëren van meesters in hun beroep
Het FPZ Instituut is een netwerkorganisatie van hooggekwalificeerde experts op aansprekende, prikkelende en vernieuwende wijze gespecialiseerde scholingsactiviteiten en adviesdiensten aanbiedt aan FPZ professionals binnen het midden en hoger kader en organisaties in het farmaceutisch werkveld, zodat zij (mens en organisatie) zich kunnen ontwikkelen tot ware meesters in farmaceutische patiëntenzorg en daarmee op impactvolle wijze bijdragen aan een gezonde(re) toekomst.

Contactgegevens FPZ-Instituut

T +31 06 104 203 47
info@fpz-instituut.nl

Volg het FPZ-Instituut

Facebook
LinkedIn

Algemene voorwaarden

  • Algemene voorwaarden FPZ Instituut
  • Privacyverklaring FPZ Instituut
FPZ-Instituut © 2022. Design by StudioHarm.nl